Samo poznavanje procesa umiranja i s njim povezanih vježbi nije, međutim, dovoljno, jer je nužno da se kroz mjesece i godine s njima i zbližimo. Ako sada, kad su nam osjetila još bistra i svijest još nije degenerirala, svoj um ne podložimo putovima vrline i s njima ih zbližimo, onda će umu biti teško – kad počne umiranje – vlastitim snagama krenuti malo mu poznatim putom. Na samrti možemo biti i tjelesno slabi od bolesti i mentalno potišteni zbog užasnoga straha. Zato je nužno zbližiti se s vježbama povezanim s umiranjem. Za to nema zamjene. I tu ne pomaže nikakva pilula. Spremnost na poduzimanje napora koji moramo uložiti da bismo ovladali tim vježbama, ovisit će o unutrašnjoj motivaciji koja potječe iz uvjerenja da doživljaj zadovoljstva i bola stoji u izravnom odnosu s našim kreposnim ili nekreposnim djelovanjem. Zato je važno već na početku razviti razumijevanje uzroka i posljedica pojedinih djela, to jest karme, a koje polazi od spoznaje da dobra djela potječu od ukroćena uma, a loša od neukroćena. Iako kreposna i nekreposna djela činimo tijelom, govorom i umom, od toga je troga ipak najvažniji um, zbog čega je 48   sukus buddhističkog vježbanja preobražaj uma. Buddhis-tički nauk posebno naglašava važnost ukroćenog uma – a to kroćenje polazi od opažanja da smo sami tvorci vlasti- 4c tog užitka i bola. Ili, kako bi to rekao Buddha: Prosvjećeni ne spiru zla djela vodom, Niti rukama uklanjaju patnje prelaska iz života u život, Niti svoje spoznaje prenose na druge. Bića se oslobađaju naučavanjem istine, o prirodi samih stvari. Svatko je od nas svoj vlastiti zaštitnik; ugoda i ne-  H ugoda u našim su rukama. Status i loza pančen-lama Prvi pančen-lama, a zvao se Losang Chokvi Gveltsen, bio je tutor petog dalaj-lame u sedamnaestom stoljeću. Prije tog vremena, iako je bio tek obični redovnik, i mještani i njegov učitelj smatrali su ga inkarnacijom velikog tibet-skog jogina Ensabe. Njega možda i ne bi ubrojili među najveće učenjake, ali je zato bio velik po svojim vježbama. Baš kao i njegov učitelj Sangyay Yeshay, i on je gajio istinsko poštovanje prema drugim tradicijama buddhističkog vježbanja. U sabranim djelima njegova učitelja nalazimo i religijski vokabular drugih tradicija, pa je njegova otvorenost zacijelo utjecala i na načine vježbanja samog Losan-ga Chokvija Gveltsena. Njegov je učitelj neosporno uveli- 49   ke pridonio međusobnom uvažavanju i harmoniji između različitih tibetskih škola buddhizma. Prijašnji je pančen-lama, Lobsang Trinlev Lhun-drup Choekvi Gveltsen, deseti u nizu reinkarnacija, umro 1989.1 on i ja smo se rodili u sjeveroistočnoj pokrajini Tibeta zvanoj Amdo. U trenutku je njegova izbora kao reinkarnacije njegova prethodnika o tome bilo malo rasprave. Službenici njegova samostana u Shigatseu, koji se nalazi u zapadnom Tibetu, bili su u pokrajini Amdo, na području u utjecajnoj sferi vođa muslimanskih paravojnih postrojbi. Oni su zaključili da je baš taj dječak prava reinkarnacija devetog pančen-lame. U Sporazumu od sedamnaest točaka, a koji je kineska vlada podržavala kao sredstvo za upostavljanje odnosa s Tibetom, Kinezi su stavili do znanja, a možda na tome i inzistirali, da tibetska vlada tog dječaka, koji im je već u rukama, mora priznati za desetog pančen-lamu. Zato je njegovo priznavanje bilo ponešto sporno, ali se kasnije pokazao velikim junakom, hrabrim u službi i tibetskog buddhizma i tibetskog naroda. O tome nema sumnje. Kad smo se upoznali negdje oko 1952., on je bio vrlo nedužno stvorenje, vrlo iskren i vrlo pametan. Godine 1954., kad smo obojica otišli u Kinu, on je iz zapadnog Tibeta došao na nekoliko dana k meni u prijestolnicu Lha-su. Zatim je proslijedio za Kinu, kroz pokrajinu Amdo, a ja sam pošao kroz Kongpo. Vjerojatno je zbog nezadovoljstva nekih svojih službenika ponešto promijenio i svoje stavove. Godine 1956., na proslavi 2500. Buddhina rođendana, kad smo se obojica našla u Indiji, od svega je toga još bila ostala neka mala slutnja. Tada su se, međutim, zbili vr- 50   lo tužni događaji – riječ je o borbi s kineskom vojskom, 1957. i 1958. u dvije istočne pokrajine, Amdu i Khamu – i sad su vijesti o zvjerstvima što ih je izvršila kineska vojska napokon stigle i do njega. Tek je tada shvatio, vjerojatno prekasno, da se čitav Tibet mora ujediniti i suočiti se s tom novom pogibelji. Na moj mi je završni skolastički ispit poslao provjerenog redovnika, svog službenika, koji mi je objasnio da se u pančen-laminim nazorima, a zbog nedavnih zbivanja u njegovu zavičaju, dogodila velika promjena. Suočen je s tom novom opasnošću lama bio čvrsto odlučio da će njegov samostan u Shigatseu surađivati s tibetskim vlastima.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.