ZAKLJUČNI SAVJETI 1.  Da nas misao na smrt ne bi bacila u depresiju, potražimo zaklon u svojoj religiji, u sućuti prema svim bićima; razmišljajmo o tome koliko je važno izvući esenciju sadašnjeg života, u kojem su nam dani i dokolica i sve potrebno za duhovno vježbanje, te stalno razmišljajmo o netrajnosti. 2.  Ako smo položili te temelje za efikasno prisjećanje na ranije vježbe u trenutku smrti, onda će nas čak i užasna zbivanja i priviđenja koja pritom mogu nastupiti samo potaknuti na mir i meditiranje u radosti i sa samouvje-renošću. 90 Meditacije u smrtnom času Ovaj život nestaje tako brzo Kao slova ispisana štapom na vodi. Buddha Osma kitica 0 neka bismo stvorili moćni um vrline Kad se elementi – zemlja, voda, vatra i vjetar – postupno rasplinu sve jedan za drugim, 1 tjelesna se snaga gubi, a usta i nos se suše i skupljaju, Toplina se povlači, dah je sipnja, i zvukovi se halabuke dižu. Prvih je sedam strofa prikazano u skladu s oba oblika bu-ddhističkog nauka, sutrom i tantrom. U potonjoj nalazimo i posebnu vježbu u kojoj sebe moramo zamisliti kao pot- 91   puno sućutno i mudro biće s tjelesnim obličjem Buddhe. Osma i sve daljnje kitice prikazuju nam uglavnom vježbanje tantre, i to, određenije, tantre iz klase Najviše joge tantre. Opis smrti u kategorijama postupnog rasplinjavanja uma i tijela, baš kao i četiri elementa, jedinstven je za Najvišu jogu tantru. Poslije začeća proces stvaranja napreduje od suptilnijeg prema grubljem, no u smrti nastupa rasplinjavanje koje napreduje od grubljeg prema suptilnijem. Pojave koje se rasplinjuju sastoje se od četiri elementa – zemlje (to je tvrda tvar u tijelu), vode (fluida), vatre (topline) i vjetra (energije, gibanja). Bez obzira na to da li doživimo svoj puni vijek ili ne, proces umiranja slijedi mnoge faze. Kod nagle smrti kroz te faze prolazimo vrlo brzo, i pritom su nam izgledi da ih opazimo vrlo mali. Ljudi koji umiru postupnije mogu prepoznati i iskoristiti te različite faze. Predznaci smrti, primjerice promjena u načinu gibanja daha kroz nosnice, snovi i tjelesni znakovi, mogu se pojaviti čak i mnogo godina prije stvarne smrti, iako se kod običnih ljudi pojavljuju obično godinu do dvije prije smrti. Među predznacima smrti nalazimo i odbojnost prema svojoj okolini, domu, prijateljima i tako dalje, što sve dovodi do želje da odemo nekamo drugdje. Može se, međutim, dogoditi i da prema svemu tome razvijemo požudu, i to mnogo jaču od dotadašnje. A možemo se i naglo promijeniti, pa iz prijeke naravi preći u prijaznu, ili obratno. Naše oduševljenje za stvari može opazivo porasti ili opasti. Može doći i do promjene tjelesnog sjaja ili načina ponašanja. Stil nam razgovora može jako ogrubjeti – pa počnemo psovati i tako dalje – ili pak možemo početi stalno pričati o smrti. 92   Kad započne i stvarni proces umiranja, tad prolazimo kroz osam faza. U prve četiri dolazi do propadanja četiriju elemenata. U posljednje četiri dolazi do urušava-nja svijesti na najdublji nivo uma, takozvani um jasnog svjetla. Pritom nemojmo zaboraviti da je prikazivanje faza smrti zapravo kartograf iranje dubljih stanja uma koja se pojavljuju i kroz čitav naš svakodnevni život, ali obično prolaze neopaženo. Tih osam faza nastupa u pozitivnom poretku kad umiremo, odlazimo na počinak, završavamo san, kišemo, gubimo svijest ili doživljavamo ograzam, odnosno u obratnom poretku po potpunom svršetku procesa umiranja, baš kao i pri potpunom razbuđenju, kad započinjemo san, te napokon na koncu kihanja, nesvjestice i orgazma. Tih osam faza označavamo njihovim vizualnim sadržajem, iako ih ne vidimo očima: Pozitivni poredak 1. fatamorgana 2.      dim                                                                                       , ,                                          .   ¦    ,    .,         .    , ¦    ;.   . ¦.  ‘ ‘¦,.. ¦ 3. krijesnice 4. plamen svjetiljke 5. jarko bijelo nebo uma 6. jarko narančasto-crveno nebo uma 7. jarko crno nebo uma 8. jasno svjetlo Obrnuti poredak 1. jasno svjetlo 2. jarko crno nebo uma 3. jarko narančasto-crveno nebo uma 93       4. jarko bijelo nebo uma 5. plamen svjetiljke 6. krijesnice 7. dim 8. fatamorgana Prve četiri faze u pozitivnom poretku: propast četiri elementa Općenito govoreći, grublji se elementi rasplinjuju u suptilnije. Kako sposobnost prvih da podržavaju svijest degenerira, tako potonji sve više dolaze do izražaja. Postoji ukupno osam faza, a prve su četiri: 1.  faza. Element zemlja degenerira te se raspli-njuje u element vodu. Kruti aspekti tijela, primjerice kosti, ne mogu više služiti kao skela ili temelj tijela, sposobnost se krutih aspekata zato rasplinjuje, odnosno prenosi na tjelesne fluide, primjerice krv i sluz. Sad se sposobnost elementa vode da služi kao temelj svijesti počinje jače iskazivati. Tijelo nam se silno stanjuje, a udovi mlohave. Gubimo tjelesnu snagu – vitalnost i sjaj tijela korjenito se smanjuju, pa ono postaje istrošeno. Vid nam se mrači i muti, ne možemo više ni otvarati ni zatvarati oči. Može nas obuzeti i osjećaj da tonemo pod zemlju ili mulj, a možemo čak i povikati: »Izvucite me!« ili se početi i otimati, pokušavati podići, ali je važno protiv toga se ne boriti: ostanimo hladni u okvirima kreposnoga stava. To što vidimo u umu nalik je fatamorgani.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.