104 7 Unutrašnja građa Sutra, dan kad nas više neće biti, Nedvojbeno dolazi.                                , Shura u pismu Kaniki Jedanaesta kitica 0 neka bismo sami spoznali svoju narav Kroz jogu koja shvaća da su cikličko postojanje i nirvana prazni Kad se privid, rast i stanje blisko prosvjetlje-nju rasplinu – prvi u potonje – 1  doživljaji poput prožimajuće mjesečine, sunca i tame svanu. Da bismo stekli sliku o četiri konačne faze procesa umiranja, bitno je shvatiti razine svijesti, baš kao i građu kanala, vjetrova i kapi esencijalnog fluida u tijelu. Zbog 105   toga je važno upoznati se s tantrističkom psihologijom i fiziologijom. Razine svijesti Najviša joga tantra dijeli svijest na tri razine: grubu, suptilnu i vrlo suptilnu. Na gruboj razini nalazimo svijest o pet osjetila – očnu svijest koja zamjećuje boje i oblike; usnu svijest koja hvata zvukove; nosnu svijest koja opaža miriri-se; jezičnu svijest koja osjeća okuse, te napokon tjelesnu svijest koja donosi taktilni doživljaj. Postoje dakle individualne svijesti sa specifičnim sferama djelovanja – na području boja i oblika, odnosno zvukova, mirisa, okusa i opipa. Suptilnija od njih, no ipak još na gruboj razini, jest svijest kojom mislimo. Nju raspoređujemo u tri razreda, koji odgovaraju trima vrstama vjetra – jakom, srednjem i slabom – na kojima jašu tri razreda svijesti. U prvoj skupini nalazimo snažno gibanje vjetra u odnosu na objekte, kao i trideset tri konceptualna doživljaja, primjerice strah, osjećaj vezanosti, žeđi, sućuti, gramzivosti i ljubomore. Drugu skupinu čine konceptualne svijesti u kojima nalazimo srednje gibanje vjetra u odnosu na objekte -ukupno četrdeset koncepcija, u koje ubrajamo radost, za-panjenost, velikodušnost, želju za ljubljenjem, junaštvo, neblagost i nepoštenje. U trećoj skupini nalazimo blago gibanje vjetra u odnosu na predmete – sedam koncepcija, od kojih spomenimo zaboravljivost, zabludljivost i opažanje vode u fatamorgani, kao i katatoniju, depresiju, lijenost, 106   dvojbu, sukob želja i mržnju. (U svakoj od te tri skupine svjesnosti ili koncepcija nalazimo različite razine grubosti i suptilnosti.) Te tri kategorije konceptualnih doživljaja spadaju u grubu razinu uma, ali su ipak suptilnije od pet osjetilnih svijesti. One su takoreći odrazi dubljih razina svijesti koje u sve manjoj i manjoj mjeri posjeduju dualističku percepciju. To su otisci tri suptilnije razine uma koji se manifestiraju u razdoblju poslije utrnuća grubljih razina svijesti, pa bilo da se do njega dolazi namjerno – kao u dubokim meditativnim stanjima – ili prirodno, kao u procesu umiranja ili utonuća u san. Kad vjetrovi na kojima jaši svih tih osamdeset koncepcija jenjaju, s njima se rasplinu i koncepcije. Time se omogućuje izražavanje tri suptilne razine svijesti, i to ovim redom: um jarko bijele pojave, um jarko narančasto–crvene pojave i um jarko crne pojave. (A koje ćemo opisati po fazama, od pete do sedme.) Sve to napokon dovodi do vrlo suptilne razine svijesti, do uma jasnog svjetla, koji je, u svojstvu duhovnog puta, i najmoćniji. (Opisat ćemo ga u okviru osme faze.) Prije nego što potanko razmotrimo te četiri konačne faze, morat ćemo objasniti promjene o kojima one ovise. U fiziologiji Najviše joge tantre, one se odvijaju u tjelesnim kanalima, vjetrovima i esencijalnim kapima što teku tim kanalima. 107   Struktura kanala u tijelu U tijelu nalazimo bar sedamdeset dvije tisuće kanala – arterija, vena, cijevi, živaca te manifestnih i nemanifestnih putova – koji poslije začeća počinju izrastati iz onog što će kasnije postati srce. Tri najvažnija kanala vode od točke između obrva do tjemena, pa se onda s prednje strane kralježnice spuštaju sve do njezina kraja, te se napokon pružaju do kraja spolnog organa. Pomoću tog opisa možemo zamisliti srednji, desni i lijevi kanal u meditaciji, a što se donekle ne slaže s njihovim stvarnim položajem, no takvo je njihovo idealno zamišljanje ipak korisno za dozivanje suptilnijih razina uma. Ponekad takvi tjelesni opisi samo upućuju na točke na koje se moramo usredotočiti pri me-ditiranju. U vitalnim točkama ta tri kanala nalazi se sedam kanala-kotača s različitim brojem žbica ili kanala-latica: 1. Kotač velikog blaženstva nalazi se u tjemenu, te ima trideset dva kanala-latica. Tako ga zovemo zato što mu se u središtu nalazi kap bijelog esencijalnog tjelesnog fluida a koji je temelj blaženstva. 2. Kotač užitka nalazi se u središtu grla, te ima šesnaest ka- nala-latica. Tako ga zovemo zato što na tom mjestu osjećamo okuse. 3. Kotač pojava se nalazi u srcu, te ima osam kanala-latica.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.