Tako ga zovemo zato što je on stanište vrlo finog vjetra i uma, koji su zapravo korijen svih pojava. 4. Kotač emanacije nalazi se u solarnom pleksusu, te ima šezdeset i četiri kanala-latica. Tako ga zovemo zato što 108   u njemu stanuje unutrašnja vatra, toplina koja se pali vježbanjem joge, te je sredstvo za stvaranje velikog blaženstva. 5. Kotač trajnog blaženstva nalazi se na donjem kraju kralježnice, te ima trideset dva kanala-latica. Tako ga zovemo zato što se s tog mjesta održava najdublja razina blaženstva. 6. Kotač u središtu dragulja (vršak spolnog organa) ima še- snaest kanala-latica. 7.  Osim nabrojenog postoji još i kotač između obrva sa šesnaest kanala-latica. U srcu se desni i lijevi kanal triput ovijaju oko središnjeg kanala (a svaki od njih stvara i vlastite petlje), pa nastavljaju prema dolje. To onda dovodi do šest suženja kod srca, a koja sprječavaju prolaz vjetra u središnji kanal. Zbog toga što je to suženje tako oštro, srce je opasan fokus meditacije, pa ona može, ako ne primjenimo primjerene tehnike, dovesti i do živčanog sloma. U svakom od tih središta – među obrvama, na tjemenu, u grlu, srcu, solarnom pleksusu, donjem kraju kralježnice i spolnom organu – lijevi se i desni kanal po jedanput ovijaju oko središnjeg (pri čemu svaki od kanala i sam stvara petlju), te tako nastaju dva suženja. Lijevi i desni kanal napuhani su strujanjima zraka te središnji kanal sužavaju u tolikoj mjeri da kroza nj ne može prolaziti vjetar; ta suženja zovemo »čvorovima«. Ponovno upozoravamo kako je važno ne zaboraviti da je pamćenje crteža i opisa strukture kanala i kanala-kotača namijenjeno prije svega vježbanju. To nisu nužno i opisi njihova stvarnog ob- 109   lika i položaja, jer se oni jako mijenjaju od čovjeka do čovjeka. Struktura vjetrova u tijelu Kad um obrati zanimanje na neki objekt, on to čini zahvaljujući gibanju zraka, to jest energije. Um jaši na vjetru poput jahača na konju. Prema Najvišoj jogi tantri, u našoj psiho-fizičkoj strukturi nalazimo pet primarnih i pet sekundarnih vjetrova: 1.  Životvorni vjetar. Njegovo je glavno sjedište u kanalima srca, a funkcija mu je održavanje života. On osim toga izaziva i pet sekundarnih vjetrova, a koji upravljaju radom osjetila i usmjeravanjem pažnje. 2.  Vjetar silaznog pražnjenja. Njegovo je glavno sjedište skup kanala u donjem trbuhu, pa se on giba u maternici i sjemenoj kesici, u mokraćnom mjehuru, preponama i tako dalje. On pokreće i zaustavlja uriniranje, defeka-ciju i menstruaciju. 3.  Vjetar što prebiva u vatri. Njegovo je glavno sjedište skup kanala u solarnom pleksusu, a u kojem se pomoću joge stvara unutrašnja toplina. Taj vjetar izaziva probavu, razdvajanje rafiniranih i nerafiniranih dijelova, i tako dalje. 4.  Vjetar uzlaznog gibanja. Njegovo je glavno sjedište skup kanala u grlu. On djeluje kroz grlo i usta, te stvara govor, omogućuje kušanje hrane, gutanje, štucanje, pljuvanje i tako dalje. 110   5. Prožimajući vjetar. Njegovo je glavno sjedište u zglobovima, a on sam izaziva gibanje udova, njihovo razmicanje i primicanje, te zatvaranje i otvaranje očiju i usta. Kao što vidimo, vjetar pokreće fizičke i mentalne funkcije. Dobro zdravlje predmnijeva slobodno gibanje vjetrova; spriječi li se to gibanje, nastaju nevolje. U normalnim okolnostima vjetar se ne giba i u središnjem kanalu, osim u samom procesu umiranja. To je gibanje, međutim, moguće izazvati dubokim jogističkim tehnikama – koje dopuštaju manifestiranje dubljih stanja uma. U četiri posljednje faze umiranja, vjetrovi koji tvore temelj svijesti ulaze u lijevi i desni kanal i tu se rasplinju-ju. S druge, međutim, strane vjetrovi u lijevom i desnom kanalu ulaze u središnji i tu se rasplinjuju. Ispuhivanje lijevog i desnog kanala olabavljuje suženja u njihovim čvorovima. A kad se lijevi i desni kanal ispušu, središnji se oslobađa, čime postaje moguće gibanje vjetra u njemu. To gibanje izaziva manifestiranje suptilnih vjetrova, a težnja je jogina Najviše joge tantre da ih iskoriste na duhovnom putu. Vjetrovi na kojima jaše um u stanju dubokog blaženstva žestoko su zapriječeni u gibanju prema objektima, i takav je um posebno jak u shvaćanju stvarnosti. Prije preko dvadeset godina živjela je neka redovnica, stara preko osamdeset godina, a stanovala je na verandi kuće u obližnjem selu. Ljudi su joj dolazili da im gata. Bila me je zamolila da je primim, i tako smo se upoznali. Ona mi je darovala knjigu o vježbanju po tradiciji Nvingma, takozvanu tehniku Proboj i preskok, pa smo malo popričali. Ona mi je ispričala kako se je dok je još bila mlada i živjela u Tibetu, bila i udala, ali joj je muž umro,

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.