7.  faza. Kad se um narančasto-crvenog jačanja priviđenja i njegov vjetar rasplinu u umu skoro-dosegnu- 114   tosti, samo se od sebe pojavljuje jarko crno priviđenje. Ono sad izgleda kao jesensko nebo slobodno od prašine i oblaka i prožeto gustom tamom koja se spušta čim zađe sunce. U tom se umu ne pojavljuje ništa drugo. U prvom dijelu uma crnog skoro-desegnuća još smo svjesni sebe, ali u potonjem dijelu gubimo svijest u vrlo gustoj tmini nalik na nesvjesticu. Tu fazu zovemo »skoro-dosegnućem« zato što je bliza manifestaciji uma jasnoga svjetla. Zovemo je i »silno praznom« zato što dolazi iza uma jačanja priviđenja i vjetra na kojemu on jaše. Fizičke pojave: (1) Gornji i donji vjetrovi u središnjem kanalu skupljaju se u srcu, pa olabavljuju šesterostruki čvor lijevog i desnog kanala. (2) U tom trenutku bijela kap iz tjemena spušta se još više, a crvena kap iz pupka još se više uzdiže, pa obje ulaze u središte neuništive kapi u srcu. (3) Kad se te dvije kapi sastanu, sviće jarko crno priviđenje. 8. faza. Um postaje još suptilniji negoli u nesvjesnom drugom dijelu uma crnog skoro-dosegnuća, gibanje vjetra slabi, pa nastupa stanje najsuptilnijeg vjetra. U tom trenutku stanje se nesvijesti gubi, pa se iskazuje um jasnog svjetla, najsuptilniji od sviju, nekonceptualan i potpuno nedualistički. U tom trenutku prestaje svaka konceptualna aktivnost te se rasplinjuju sva tri »uvjeta-zagađivača« – bijela, crvena i crna priviđenja, odnosno Mjesec, Sunce i tama, a koja sprječavaju izbijanje prirodne boje neba. Sviće vrlo bistra otvorenost. Nalik je na jesensko nebo u zoru, pred izlazak sunca, slobodno od svega što bi ga moglo na-grditi, i ne pojavljuje se ništa drugo. Ta se najdublja svijest zove »fundamentalni naravni um jasnoga svjetla« i »sasvim prazan um« zato što on nadilazi osamdeset koncepcija i tri suptilna uma. 115   Fizičke pojave: (1) Bijela i crvena točka rasplinju-ju se u neuništivoj kapi u srcu – bijela se rasplinjuje u njezinom bijelom gornjem dijelu, a crvena u crvenom donjem. (2) Nakon toga se vjetrovi u središnjem kanalu ras-plinjuju u vrlo suptilni životvorni vjetar. (3) To dovodi do manifestiranja vrlo suptilnog vjetra i uma jasnog svjetla. Kod većine ljudi smrt nastupa pri manifestiranju te najsuptilnije razine uma. Najsuptilnija svijest obično ostaje u tijelu tri dana, ukoliko tijelo nije razrušila bolest, u kojem se slučaju svijest u njemu može zadržati i manje od dana. Za sposobnog je učenika to dragocjena prilika za vježbanje. Ljudi svjesni uma jasnog svjetla mogu u tom stanju ostati kroz duže vrijeme pa ga, ovisno već o prijašnjem vježbanju, mogu čak i iskoristiti za shvaćanje istine o ispraznosti opstojanja u sebi svih pojava, pa tako i cikličkog postojanja i nirvane. Shvaćanje praznine Shvaćanje buddhističkog učenja o praznini ključno je važno ako želimo umrijeti realistički i bez straha. Praznina nije isto što i nepostojanje. Mogli bismo pomisliti da praznina znači ništavilo, ali nije tako. Od čega je to pojavnost prazna? Ako ne shvatimo što se to negira, ne možemo shvatiti ni što to nedostaje, ni što je to praznina. Pogledajmo na to ovako: Buddha je često govorio da su sve pojave, zato što su nastale ovisno, ralativne, čime je htio reći da njihovo postojanje ovisi o uzrocima i uvjetima, kao i o vla- 116   štitim sastavnim dijelovima. Tako, primjerice, naše tijelo ne postoji neovisno, nego ono naprotiv ovisi o jako mnogo uzroka, od jajašca i sjemena pa do hrane i vode. Ono osim toga ovisi i o vlastitim dijelovima – nogama, rukama, torzu i glavi. Upitajmo se je li naše tijelo, iako se čini da postoji samo po sebi, identično rukama, nogama, torzu i glavi, ili se od njih razlikuje. Ako ono postoji takvo kakvim se pričinja, tako konkretno prisutno, onda bi moralo postajati sve jasnije i jasnije pod svjetlom analize kojoj je cilj zaključiti je li tijelo ijedan od svojih sastavnih dijelova, ili je pak njihov zbir, ili je naprotiv nešto sasvim drukčije. No što ga više promatramo, sve više otkrivamo da se odgovor na to pitanje ne može naći ni na koji od navedenih načina. Tako je to kod svih pojava. Činjenica da odgovor ne možemo naći takvom analizom znači da pojave ne postoje po vlastitoj moći, da se one nisu uspostavile same. One dakle ne opstoje u sebi, i to unatoč svim prividima koji uvjeravaju u suprotno.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.