BOŽANSKA JOGA Kod vježbanja u tradiciji Tantra, duhovni razvoj ubrzavamo maštom. Božanska joga od nas traži (1) da zamislimo kako je naš um (iako obično ugnjavljen lošim emocijama) um čiste mudrosti kojeg motivira sućut; (2) da zamijenimo privid našeg običnog tijela (sazdanog od krvi, mesa i kostiju) tijelom izniklim iz mudrosti koju pokreće sućut; i (3) 134   da razvijemo osjećaj čistog jastva utemeljenog na čistom zamišljanju uma i tijela u idealnom okolišu, i to kao potpuno zaokupljenje pomaganjem drugim ljudima. Tako ćemo predočiti sebe kao čovjeka koji posjeduje Buddhino tijelo i njegove sposobnosti, koji obavlja njegove poslove i živi u njegovu ambijentu. U svemu je tome bitna baš mašta. Meditiramo li o sebi zamišljenom u tom idealnom stanju, meditiranje započnimo razmišljanjem o praznini, te pritom razvijmo što je više moguće svijest o praznini op-stojanja u sebi. Jer baš se iz te svjesnosti i pojavljuje božanstvo. Um, koji shvaća prazninu, pojavljuje se kao božanstvo, preuzimajući pritom i njegov ambijent, sposobnosti i djela sućuti. U tom je smislu božanska joga spoj mudrosti i sućutne motivacije, pa svješću shvaćamo prazninu, ali se i pojavljujemo i u obliku sućutnog i aktivnog božanstva. U posebnom načinu vježbanja božanske joge, koji nailazimo u Najvišoj jogi tantri, i primjenjujemo šest puta na dan, slično već navedenom postupku najprije razmišljamo o praznini, poslije čega se pridružujemo već onoj razini razumijevanja praznine koju smo dosegli postupnim otkrivanjem osam znakova smrti. U konačnoj fazi, pomoću uma jasnog svjetla mi shvaćamo i prazninu – ili svijest koja oponaša takvo stanje uma – kao temelj iz kojeg ćemo izniknuti u idealnom, sućutnom obliku, kao božanstvo. Spolno udruživanje i duhovni put Učeniku koji je stekao čvrstu sućut i mudrost, na njegovu duhovnom putu kao tehnika za strogo fokusiranje svijesti .      135   i izražavanje fundamentalnog naravnog uma jasnog svjetla, može poslužiti i spolni snošaj. Njegova je svrha aktualiziranje i produživanje trajanja dubljih razina uma, kako bi se njihova moć iskoristila za jačanje shvaćanja praznine. Snošaj sam po sebi nema baš ništa s kultiviranjem duha, ali ako je netko postigao visoku razinu vježbanja motivacije i mudrosti, onda nas čak i spajanje dvaju spolnih organa, takozvani snošaj, ne odvraća od čistog ponašanja. Kako nam spolni snošaj pomaže na tom putu? Budući da su sposobnosti grubljih razina uma vrlo ograničene, dok su dublje, suptilnije razine mnogo moćnije, napredni učenici moraju doseći baš do potonjih nivoa. Da bismo to postigli, grublje svijesti moramo oslabiti i privremeno obustaviti, a da bismo to postigli, moramo izazvati dramatične promjene u tokovima raznih oblika unutrašnje energije. Iako se kratke verzije dubljih razina umu pojavljuju dok kišemo i zijevamo, njih očito ne možemo produžiti. Osim toga, da bismo mogli iskoristiti njihovu pojavu u dubokom snu, potrebno nam je prethodno iskustvo s izražavanjem tih dubljih razina. Zahvaljujući tome, za tu nam svrhu može poslužiti i seks. Zahvaljujući posebnim tehnikama koncentriranja u orgazmu, vrsni učenici mogu produžiti ta vrlo duboka, suptilna i moćna stanja pa ih iskoristiti za shvaćanje praznine. Ako, međutim, spolnom činu pristupamo samo u uobičajenom mentalnom kontekstu, onda od njega nemamo baš nikakve koristi. Otac pokojnoga Sekonga Rinpochava bio je i veliki učenjak i dobar učenik. Živio je u samostanu Ganden, podosta na jugoistok od Lhase, ali je njegov glavni lama Trin Ngawang Norbu živio u samostanu Drepung zapadno od Lhase. I tako je otac Serkonga Rinpochaya obično ži- 136   vio u Lhasi, pa bi svakog dana rano ujutro krenuo na dugo pješačenje do Drepunga, gdje bi svom lami donio vodu, pomeo mu stan, pa povremeno preko dana primio i pouku, nakon čega bi se vratio u Lhasu. Jedne je večeri Serkongov otac naišao na djevojku i prekršio zavjet. Zbog toga mu je bilo strašno žao, pa je sljedećeg jutra sav u suzama otišao u Drepung, ali kad je stigao do lamine sobe, lama je već obavio ceremoniju otkupljenja. Njegov učitelj Trin Ngawang Norbu mu je rekao: »Popustio si napasti, ali je sve u redu. Sad ćeš tantru vježbati s družicom.« To je samo po sebi bilo neobično, no još je neobičnije bilo to što se poslije njezine smrti u samoj kosti njezine lubanje pojavila mantra božice Vajravogini. U isto je doba živio i još jedan lama, Tabung Rin-pochav, koji je prakticirao s družicom. Jednog povoljnog dana tog mjeseca, baš kad je regentu i još nekim drugim starijim lamama poput Trijanga Rinpochava (koji će postati mojim mlađim tutorom) davao pouku, održan je ritualni koncert u kojem su svirala i dva glazbala nalik na flautu. Dva su svirača lijevom i desnom rukom, ali u obratnom položaju, zatvarala rupice, pa kad su se pogledali, najednom su zasvirali sasvim različite melodije. Sad su svi prisutni prekinuli zapjevanje i gromoglasno se nasmijali tom čudnom tonu. Kad su, međutim, pogledali Tabunga Rinpochava, opazili su da on sjedi sasvim nesvjestan svega što se dogodilo, i to unatoč tome što nije zaspao. Tek je kasnije regent shvatio da je baš u tom trenutku Tabung Rinpochav primao pouku s ravnine čiste pojavnosti.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.