19   Ti su naslovi potpuno autohtoni. Da bi podupro svoje pretenzije na legitimnost, Peking ukazuje na to da pančen-la-mu zovu »erdini«. To je, međutim, mongolska riječ koja znači »dragocjeni dragulj«, te predstavlja počasni naslov zajednički mnogim mongolskim lamama. Sto se pak tiče naslova pančen-lame, njega je 1731. dodijelio car Kiang-shi, Mandžurijac koji je u to doba vladao Kinom. Ne smijemo smetnuti s uma da su Kinom u raznim razdobljima njezine povijesti vladali stranci iz Mongolije i Mandžurije, baš kao i Kinezi iz dinastije Han. Početkom dvadesetog stoljeća doktor Sun Yat-sen, utemeljitelj moderne Kine, zalagao se za krivotvorinu, to jest za ujedinjeno Srednje Kraljevstvo koje bi obuhvaćalo Mandžuriju, Mongoliju, Istočni Turkestan, Tibet i Kinu. Godine je 1911., međutim, čak i on rekao da su poslije pobjede nacionalističke revolucije nad dinastijom Manchu, Kinu u dva navrata zaposjele strane sile – najprije Mongoli a zatim Mandžurci. I Mongoli, i Mandžurci, i Kinezi iz dinastije Han smatrali su Tibet stranom zemljom čak i kad bi se povremeno, kao moćni susjed, njihovo carstvo upletalo u poslove Tibeta. Osim toga moramo biti svjesni toga da je u osmom stoljeću Tibetsko Carstvo sezalo sve do kineske prijestolnice Ch'ang-ana, to jest današnjeg Xiana. Stoga bismo, u slučaju da iz povremenih zadiranja u neku zemlju slijedi da ona pripada agresoru, mogli isto tako tvrditi i da Kina pripada Tibetu. Peking nastoji legitimirati svoju vlast u Tibetu osiguranjem ključne uloge u priznavanju važnih lama tog područja, među kojima su najistaknutiji dalaj-lama i pančen-lama. Očajnička nastojanja Pekinga da stekne nekakvu prividnu relevantnost u tibetskim vjerskim poslovi- 20   ma odrazila se i u nizu događaja povezanih s nedavnim identificiranjem jedanaestog pančen-lame. Da bi daljnje izlaganje bilo jasnije, budi mi dopušteno da ukratko izložim postupak potrage za uzvišenom reinkarnacijom. 1.  Kroz čitavu se zemlju provodi potraga za posebnim znakovima koji prate rođenje djeteta, za majkama s neobičnim snovima i za djecom obdarenom posebnim, a nestečenim znanjem. 2.  Analiziraju se nebeski znakovi. Tako se primjerice poslije smrti prethodnog dalaj-lame na istoku pojavila duga, pa time uputila na ponovno rođenje u istočnom dijelu zemlje. A onda su se s istočne strane relikvijara preminulog dalaj-lame pojavila dva predmeta visoka jednu stopu i nalik na kljove. Pošto je potraga pronašla sljedeću inkarnaciju, u otvorenom je amfiteatru, u kojem naučavaju dalaj-lame, usred zime procvalo cvijeće, a stanovnici su Lhase spontano zapjevali melodiju s imenom njegovih roditelja. (Mnogi takvi znakovi u prvom trenutku prođu nezapaženi, pa ih shvate tek naknadno.) 3.  Traži se savjet od nadnaravnih izvora znanja. Na jezero jugoistočno od Lhase, poznato po tome što izaziva proročka viđenja, šalje se redovnička družina. U slučaju je sadašnjeg dalaj-lame ona u jezeru ugledala sliku samostana u njegovu zavičaju, baš kao i sliku njegove kuće. Osim toga je ugledala i tri slova: »A, Ka, Ma«, koja su uputila na pokrajinu (»A« kao Amdo), samostan (»Ka« kao Kumbum) i osobno ime dalaj-lamino (»Ma«, što znači »žensko«, budući da je dalaj-lama kao dijete nosio žensko ime, jer se zvao Božica Dugog Života). 21   4.  Izvodi se gatanje i to vrćenjem zdjele u kojoj se nalaze kuglice od tijesta s imenima finalnih kandidata, pri čemu napokon izvrte jednoga od njih. 5.  Šalju se družine prerušenih tragača kojima je zadaća provjeriti posjeduju li kandidati neka izvanredna znanja, a i da utvrde znaju li prepoznati stvari i pojave iz života prethodnoga lame. Tako je sadašnji dalaj-lama uspio u jednom od prerušenih članova družine prepoznati redovnika-službenika, a u drugom redovnika iz samostana Sere. Osim toga je morao izabrati između dvije brojanice, dva malena ritualna bubnja i dva štapa za šetnju. Već je i sama pomisao da bi se materijalističke komunističke vlasti upletale u takav religijski postupak upravo smiješna, no dogodilo se upravo tako, kao što se vidi i iz događaja povezanih s identificiranjem sadašnjeg pančen-lame. KRONOLOGIJA IDENTIFICIRANJA JEDANAESTOG PANČEN-LAME 1984.: Kineske komunističke snage, koje su 1950. provalile u Tibet, da bi do 1959. zaposjele sve njegove dijelove, objavljuju kako će Tibetancima dopustiti da traže inkarnacije visokih lama. 1987.: Kineske vlasti osnivaju u Pekingu posebnu školu za reinkarnirane lame eda bi stvorile »rodoljubive lame, kojima će na srcu biti jedinstvo domovine«. 22   28. siječnja 1989.: Deseti pančen-lama umire u pedeset i prvoj godini života u samostanu Tashi Lhunpo u Shigat-seu u Tibetu, i to samo četiri dana po izricanju poruke u kojoj kritizira kineske vlasti te veli: »Od kineske je vladavine u Tibetu bilo više štete nego koristi.« On je ostao u Tibetu i pošto je iz njega u ožujku 1959. pobjegao dalaj-lama, te je za Kulturne revolucije bio devet godina i osam mjeseci mučen po zatvorima zato što je sročio izvještaj oštro kritičan prema kineskoj politici u Tibetu. (Poslije njegove smrti uporno se ponavljaju glasine da su ga otrovali.) Istoga dana dalaj-lama predlaže slanje u Tibet deseteročlane religijske delegacije koja će se pomoliti u samostanu pančen-lama.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.