Veljača 1989.: Kineski premijer Li Peng objavljuje kako strancima – što će reći Tibetancima u egzilu – neće biti dopušteno »uplitanje u proceduru izbora«. 1989. kolovoza: Kineske vlasti objavljuju plan u pet točaka, a koji obuhvaća potragu, izbor i priznavanje pančen-lama. Taj je plan rezultat kompromisa s upravom samostana pančen-lame, te sadrži i kategorični zahtjev kineskih vlasti da u tom procesu bude i lutrija, te da one preuzmu konačnu javnu potvrdu. Istraživački odbor postavlja Peking, a vodi ga Chandrel Rinpochav, opat samostana pančen-lama, a za kojeg se zna da surađuje s Kinezima. 21. ožujka 1991.: Dalaj-lama, posredstvom svoje ambasade u New Delhiju, informira kineske vlasti da bi želio pomoći pri traganju za reinkarnacijom pančen-lame, i to odašiljanjem delegacije na jezero proročkih viđenja jugoistočno od Lhase. 23     Lipanj 1991.: Tri mjeseca kasnije kineske vlasti odgovaraju da nema baš nikakve potrebe za uplitanjem. 17. srpnja 1993.: Glava tragačke družine Chadrel Rinpoc-hay, postavljen od kineskih vlasti, šalje dalaj-lami žrtvene prinose i pismo o reinkarnacijama pančen-lame. U njemu mu objašnjava da je redovnička družina obišla dva jezera i dobila potvrdu da se pančen-lama reinkar-nirao. 5. kolovoza 1993.: Dalaj-lama šalje, posredstvom kineske ambasade u Delhiju, odgovor Chandrelu Rinpochavu, te ga poziva da mu u posjet u Indiju pošalje delegaciju s kojom bi raspravio o traganju za reinkarnacijom. Na ovo pismo ne dobiva odgovor. 17. i 18. listopada 1994.: Dalaj-lama, na privatnom sastanku s nekim Kinezom, tijesno povezanim s kineskom vladom, veli kako još od 5. kolovoza 1993. čeka odgovor na svoje pismo Chandrelu Rinpochavu. Pritom ističe koliko je važno da traganje za reinkarnacijom bude u skladu s tradicionalnim vjerskim procedurama. Siječanj 1995.: Spomenutog Kineza u dva navrata podsjećaju na taj razgovor. Travanj 1995.: Kineske vlasti objavljuju nove zakone o traganju, odabiranju i odobravanju inkarnacija visokih lama. 14. svibnja 1995.: Poslije intenzivnog analiziranja preko tridesetoro djece i primitka četiri proroštva iz pro-ročišta, kao i poslije devet gatanja, među kojima je bio i ritual s kuglicama od tijesta, dalaj-lama i formalno priznaje  šestogodišnjeg  dječaka  Gedhuna  Choekvija 24 Nyimu, rođenog 25. travnja 1989. u okrugu Lhari u Na-gchuu, u Tibetu, za jedanaestog pančen-lamu. Taj se datum poklapa s povoljnim trenutkom u kalendaru nauka Kotač vremena, trenutkom s kojim pančen-lama stoji u posebnoj vezi. Dalaj-lama i delegacija Chandre-la Rinpochava (postavljenog od Pekinga) u tome su suglasni. 15. svibnja 1995.: Službena kineska novinska agencija napada izjavu dalaj-lame. 17. svibnja 1995.: Pekinške vlasti drže Chandrela Rinpochava i njegova pedesetogodišnjeg tajnika Jampa dvanaest dana u Chengduu, odsječene od vanjskoga svijeta. Kineske vlasti lamu-dječaka stavljaju u pritvor. Tako taj šestogodišnjak postaje najmlađim političkim zatvorenikom na svijetu. 19. svibnja 1995.: U tibetskim se gradovima počinju pojavljivati plakati koji osuđuju uplitanje kineskih vlasti u izbor pančen-lame. 21. svibnja 1995.: Kineske vlasti sazivaju zbor u tibetskim gradovima Lhasi, Shigatseu i Negchuu te zabranjuju okupljanja više od troje ljudi kao i svako javno raspravljanje o reinkarnaciji pančen-lame. U samostan Tashi Lhunpo ulaze partijski kadrovi i počinju seanse preod-gajanja, a redovnike pozivaju da kritiziraju Chandrela Rinpochava. Dječak lama i čitava njegova obitelj, baš kao i dva druga djeteta, bivši vodeći kandidati, potom naprosto nestaju, nakon čega javljaju da su ih preselili u Peking. U Lhasi se pak od svih vodećih ljudi u državnoj i vjerskoj hijerarhiji traži sudjelovanje na zborovima na kojima se osuđuje izjava dalaj-lame. 25     24. svibnja 1995.: Hitna sjednica Kineske narodne savjetodavne konferencije objavljuje izjavu u kojoj se dalaj-la-mina izjava proglašava »pravno ništavnom«. Svibanj 1995.: Yuluu Dawi Tseringu, vodećem tibetskom disidentu i bivšem političkom zatvoreniku, naređuju da se svaki drugi dan javlja na policiju. 11. lipnja 1995.: Kineske vlasti zatvaraju u Dingri Gyaru Tseringa Samdrupa, Chandrel Rinpochaveva voditelja poslova, i to zbog sumnje da je komunicirao s dalaj-la-mom. 12.-13. srpnja 1995.: Iz Shigatsea, sjedišta samostana pančen-lama, istjeruju strane turiste, tako da ne vide demonstracije. Tibetance sprječavaju u obavljanju vjerskih poslova u samostanu pančen-lame, pa im brane čak i pobožno obilaženje hramova i vjerski obilježenih mjesta. Nitko u javnosti danas ne zna gdje se nalazi dječak kojeg su prepoznali potraga iz njegova samostana, da-laj-lama i pančen-lama. Do danas, to jest 2002. godine, kineska vlada njega i njegove roditelje već sedam godina drži u zatočeništvu, a međunarodnim promatračima, zabrinutim za njegovo stanje, brani pristup dječaku. U međuvremenu je pak vođa potrage Chandrel Rinpo-chay, to jest 2002., pušten poslije sedmogodišnjeg zatočeništva.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51

About The Author

Urednik

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.